Call V24_N46 (July 2026): “Environmental Public Policies in Latin America: between environmental economics and the Rights of Nature". Deadline for submissions: January 26, 2026.
Call for Papers V24_N47 (December 2026): “What Education Says About the State. Educational Policies in Latin America in the 21st Century”. Deadline for submissions: May 4, 2026.
Open call to apply for a topic and lead thematic dossier_No. 48 and 49, year 2027: Those who are interested or have doubts/queries can write or send their application to the reggp@gobierno.uchile.cl email with a maximum of 1000 words. We are waiting for you!
Open call for submissions of the Journal of State, Government and Public Management, opens the reception of free research manuscripts, they only have to indicate in their submission that they apply for this section.
The Chilean State has addressed homelessness through strategies that have not yielded the expected results. Consequently, in 2019 it adopted a methodology that contrasts with the traditional approach and has proven widely successful internationally: Housing First. The Vivienda Primero program aims to provid housing, health and social integration services to people experiencing chronic homelessness. The research analyzes its implementation in Santiago Metropolitan Region between 2019 and 2023, through a mixed-method that includes surveys of participants and interviews to different actors. The results suggested difficulties with neighborhood communities and in the allocation of subsidies; however, there were advances in health, mastery of daily activities and social integration. The research contributes by identifying critical points noted in the implementation literature and provides opportunities for improvement to strengthen the program and social policy.
Aguilar, L. F. (1993). La implementación de las políticas. Miguel Ángel Porrúa.
Apruebo Dignidad (2022). Programa de Gobierno 2022-2026 de Chile. Observatorio Regional de Planificación para el Desarrollo de América Latina y el Caribe. https://observatorioplanificacion.cepal.org/sites/default/files/plan/files/Plan%2Bde%2Bgobierno%2BAD%2B2022-2026%2B%282%29.pdf
Bailey, S.K. y Mosher, E.K. (1968). ESEA: The Office of Education Administers a Law. Syracuse University Press.
Batthyány, K. y Cabrera, M. (2011). Metodología de la investigación en ciencias sociales: apuntes para un curso inicial (L. Alesina, M. Bertoni, P. Marscheroni, N. Moreira, F. Picasso, J. Ramírez y V. Rojo, Coords.) Universidad de la República Uruguay.
Cámara Chilena de la Construcción. (2019). Acceso a la vivienda en Chile: Principales desafíos frente a una realidad crítica. Senado República de Chile. https://tramitacion.senado.cl/appsenado/index.php?mo=tramitacion&ac=getDocto&iddocto=13431&tipodoc=docto_comision
Centro de Políticas Públicas UC. (2022). Vivienda asequible: hablemos del precio. Antecedentes y percepciones sobre la industria inmobiliaria y la asequibilidad de la vivienda en Chile. https://politicaspublicas.uc.cl/web/content/uploads/2024/09/2022-12-29-Primer-Informe-ADI.pdf
Dirección de Presupuestos. (2023). Ley de Presupuesto del Sector Público 2023. https://www.dipres.gob.cl/597/articles-307272_doc_pdf.pdf
Dirección de Presupuestos. (2024). Evaluación de programas gubernamentales: Informe final programas Protege Calle y Apoyo a Personas en Situación de Calle. https://www.dipres.gob.cl/597/articles-341562_informe_final.pdf
Elmore, R. (1978). Organizational models of social program implementation. Public Policy, 26(2), 185-228.
Federación Europea de Organizaciones Nacionales que trabajan con Personas sin Hogar. (2016). Guía Housing First Europa. Fundación Stavros Niarchos y Federación Europea de Organizaciones Nacionales que trabajan con Personas sin Hogar.
Fundación Presidente Sebastián Piñera. (2018). Programa de Gobierno de Chile (2018-2022). https://www.sebastianpinera.cl/wp-content/uploads/2019/05/Programa-Gobierno-2018-2022.pdf
Hjern, B. y Hull, C. (1982). Implementation research as empirical constitutionalism. European Journal of Political Research, 10(2), 105-115.
Kaufman, R. A. (1973). Planificación de sistemas educativos. Editorial Trillas.
Larrañaga, O. (2013). Pobreza en las políticas públicas. Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo.
Ministerio de Desarrollo Social y Familia. (2011). Política Nacional de Calle. https://www.desarrollosocialyfamilia.gob.cl/btca/txtcompleto/midesocial/politnac_calle.pdf
Ministerio de Desarrollo Social y Familia. (2012). Segundo Catastro Nacional Personas en Situación de Calle. Programa Noche Digna. http://www.nochedigna.cl/wp-content/uploads/2017/03/En_Chile_Todos_Contamos_baja.pdf
Ministerio de Desarrollo Social y Familia. (2021a). Convenio de colaboración MDSF y MINVU. Programa Noche Digna. http://www.nochedigna.cl/wp-content/uploads/2021/09/031-aprueba-convenio-MINVU-E67251.pdf
Ministerio de Desarrollo Social y Familia. (2021b). La vivienda es lo primero para superar la situación de calle en América Latina. EUROsociAL. https://eurosocial.eu/wp-content/uploads/2021/09/LA-VIVIENDA-ES-LO-PRIMERO-Chile.pdf
Ministerio de Desarrollo Social y Familia. (2022a). Informe Estadístico Programa Noche Digna 2022. Subsecretaría de Servicios Sociales.
Ministerio de Desarrollo Social y Familia. (2022b). Manual de Orientaciones Técnicas para la ejecución del Programa Vivienda Primero 2022. https://www.desarrollosocialyfamilia.gob.cl/storage/docs/0594_aprueba_manual_prientaciones_tecnicas_programa_vivienda_primero_E59586.pdf
Ministerio de Desarrollo Social y Familia. (2023). Concursos Noche Digna 2023. https://www.desarrollosocialyfamilia.gob.cl/concurso-convocatorias/concursos-publicos/concurso-programa-noche-digna-2023
Ministerio de Desarrollo Social y Familia. (2024). Informe Estadístico Anexo RSH Personas en Situación de Calle mes de marzo 2024. Subsecretaría de Servicios Sociales.
Ministerio de Desarrollo Social y Familia y Dirección de Presupuestos. (2022). Informe de Detalle de Programas Sociales y No Sociales. Vivienda Primero.
Ministerio de Planificación. (2005). Primer Catastro Nacional Personas en Situación de Calle. Programa Noche Digna. http://www.nochedigna.cl/wp-content/uploads/2017/03/1.Primer_Catastro_Nacional_Personas_Situacion_Calle_2005.pdf
Office of the High Commissioner for Human Rights. (2015). Informe del Relator Especial sobre el derecho a una vivienda adecuada. Refworld. https://www.refworld.org/es/ref/infortem/cdhonu/2015/es/108990
Organización Mundial de la Salud . (2018). Directrices de la OMS sobre vivienda y salud. https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/279743/WHO-CED-PHE-18.10-spa.pdf?sequence=1
Pleace, D. (2016). Exclusion by definition: The under-representation of homeless people in European homelessness research. European Journal of Homelessness, 10(1), 19-44.
Pleace, N. y Bretherton, J. (2013). The Case for Housing First in the European Union: A Critical Evaluation of Concerns about Effectiveness. European Journal of Homelessness, 7 (2),21-41.
Pressman, J. y Wildavsky, A. (1998). Implementación: Cómo grandes expectativas concebidas en Washington se frustran en Oakland. Fondo de Cultura Económica.
Red Madrileña de Lucha contra la Pobreza y la Exclusión Social. (2013). El Modelo Housing First, una oportunidad para la erradicación del sinhogarismo en la comunidad de Madrid. Diputación de Barcelona.https://comunitatxslh.diba.cat/sites/comunitatxslh.diba.cat/files/informe-housing-first-final.pdf
Rein, M. y Rabinovitz, F. F. (1978). Implementation: A theoretical perspective. Public Policy, 26(1), 1-18.
Revuelta, B. (2007). La implementación de políticas públicas. Díkaion, 16 (1), 75-92.
Sabatier, P. y Mazmanian, D. (1993). La implementación de la política pública: un marco de análisis. En L. Aguilar (Ed.), La implementación de las políticas (pp. 323-372). Miguel Ángel Porrúa.
Sampieri, R., Fernández, C. y Baptista, P. (1991). Metodología de la Investigación. McGraw-Hill.
Van Meter, D. y Van Horn, C. E. (1975). The policy implementation process: A conceptual framework. Administration & Society, 6(4), 445-488.
Weatherley, R. y Lipsky, M. (1977). Street-level bureaucrats and institutional innovation: Implementing special education reform. Harvard Educational Review, 47(2), 171-197.