State capacity for socionatural disasters: 27f in the sights of Chile | Estado, Gobierno y Gestión Pública
i

Call V24_N46 (July 2026):Environmental Public Policies in Latin America: between environmental economics and the Rights of Nature". Deadline for submissions: January 26, 2026.

Call for Papers V24_N47 (December 2026):What Education Says About the State. Educational Policies in Latin America in the 21st Century”. Deadline for submissions: May 4, 2026.

Open call to apply for a topic and lead thematic dossier_No. 48 and 49, year 2027: Those who are interested or have doubts/queries can write or send their application to the reggp@gobierno.uchile.cl email  with a maximum of 1000 words. We are waiting for you!

Open call  for submissions of the Journal of State, Government and Public Management, opens the reception of free research manuscripts, they only have to indicate in their submission that they apply for this section.

 

State capacity for socionatural disasters: 27f in the sights of Chile

Authors

  • Viviana Cuevas Salazar Universidad de Santiago de Chile
  • Camila Flores Pérez Universidad de Chile
Download

Abstract

Disasters in Chile are part of its history and nature, however, the acceptance of its geographical and geological conditions makes it necessary for the State to consider as a challenge the planning and development of mechanisms of action before them. The last decades have been marked by the occurrence of earthquakes, floods, mega-fires, tsunamis, among others, leaving in doubt whether the Risk Management for the Chilean State is fully addressed in catastrophe contexts. Based on this, the following research pays attention to knowing what the State’s capabilities are, in order to contribute to position management and risk planning in the country.

Keywords:

Risk Management, Disasters, State Capabilities

References

Beach, D. & Pedersen, R.B. (2011). “What is Process-Tracing Actually Tracing? The Three Variants of Process Tracing Methods and Their Uses and Limitations” (2011).

Bril-Mascarenhas, T., Maillet, A., & Mayaux, P.-L. (2017). Process tracing: inducción, deducción e inferencia causal. Revista de Ciencia Política, 43 (3), 659–684.

Camus, P., Arenas, F., Lagos M., Romero, A. (2016). “Visión histórica de la respuesta a las amenazas naturales en Chile y oportunidades de gestión del riesgo de desastre”, Revista de Geografía Norte Grande, 64: 9–20 (2016).

Contreras, M., Winckler, P. (2013). Pérdidas de vidas, viviendas, infraestructura y embarcaciones por el tsunami del 27 de febrero de 2010 en la costa central de Chile. Obras y Proyectos, núm. 14, pp. 6–19

Fariña, L., Opaso, C., Vera, P. (2012). Impactos Ambientales del terremoto y tsunami en Chile. Las réplicas ocultas del 27F. Fundación Terram

Gerring, J. (2015). ¿Qué es un estudio de caso y para qué sirve? En R. Castiglioni & C. Fuentes,

Política Comparada sobre América Latina (págs. 79–113). Santiago, Chile: Ediciones UDP.

López, E., Santana, P. (2011). El terremoto de 2010 en Chile: respuesta del sistema de salud y de la cooperación internacional. Revista Panamericana de Salud Pública, vol. 2, núm. 30, pp. 160–166.

Mella, M. (2012). Efectos sociales del terremoto en Chile y gestión política de la reconstrucción durante el gobierno de Sebastián Piñera (2010–2011). Revista Enfoques: Ciencia, Política y Administración Pública, vol. X, núm. 16, pp. 19–46.

Narváez, L., Lavell, A., Pérez, G. (2009). “La Gestión del Riesgo de Desastres: Un enfoque basa- do en procesos”, Proyecto Apoyo a la Prevención de Desastres en la Comunidad Andina – PREDECAN, Biblioteca Nacional del Perú, año 2009 pp. 102.

Programas de las Naciones Unidas para el Desarrollo (2007). Apoyo al Diseño y Habilitación de Infraestructura Pública para la Evaluación Oportuna ante Tsunami, Región del Bio-Bio. Gobierno de Chile, pp 1–36.

Ulloa, F. (2011) “Manual de Gestión del Riesgo de Desastre para Comunicadores Sociales”, Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y el Cultura, Perú 2011, pp. 75.

Vallejo, R., Mineira, F., (2009). “La Triangulación Como Procedimiento De Análisis Para Investigaciones Educativas”, edición 7, septiembre de 2009 http://publicaciones.urbe.edu/ index.php/REDHECS/article/viewArticle/620/1578, (revisado el 02 de octubre de 2017).

Wilches-Chaux, G. (2005). “Fundamentos Éticos de la Gestión del Riesgo”, Nómadas (Col), núm.

, abril, 2005, Universidad Central Bogotá, Colombia, pp. 48–61.

Yin, RK (1994). “Case study research: Design and methods.” 3a. ed. Thousands Oaks, CA; Sage. 2004.